Dottorato in Management for Digital Transformation: Business, Communication and Ethics
Coordinatore
Prof. Andrea Scozzari
Lingua
Italiano
Durata
3 anni
Descrizione del progetto
La trasformazione digitale richiede l’implementazione delle innovazioni tecnologiche cosiddette abilitanti del paradigma 'Impresa 4.0' che sono un forte volano per la trasformazione delle imprese e della società verso modelli innovativi e sostenibili. Tale implementazione deve essere accompagnata da un processo di trasformazione culturale, strategica e organizzativa e la conseguente ridefinizione delle risorse economiche, sociali, culturali, temporali, e soprattutto umane coinvolte. Questi processi di trasformazione si sono accelerati a seguito della pandemia Covid 19 ed esigono nuove competenze orientate alle etiche applicate della responsabilità centrata sia sulla persona, sia sul bene comune delle nuove conformazioni sociali-digitali.
Attraverso un’opportuna metodologia interdisciplinare di analisi critica che coniughi in modo sinergico le specificità dei diversi settori scientifici dell’economia aziendale, della statistica matematica, del diritto, della sociologia, dei media e cultural studies, il dottorato adotta due principali prospettive di ricerca, corrispondenti ai due curricula denominati:
- Innovation and Sustainibility in Global Markets;
- Digital Communication and net-media.
Trasversale ai due curricula è la chiave filosofica (epistemologica, etica e meta-comunicativa) propedeutica all’interazione intersoggettiva necessaria per la formazione di professionisti competenti, capaci di comprendere i processi socio-culturali in corso e contribuire allo sviluppo di enti, imprese e formazioni sociali di avanguardia.
Obiettivi del corso
Il dottorato ha lo scopo di approfondire la trasformazione digitale intesa come insieme di cambiamenti che coinvolgono diverse dimensioni quali l’innovazione, la tecnologia, la sostenibilità globale (economica, ambientale e sociale) con particolare attenzione ai contesti economico-aziendali, statistico-economici, sociali e comunicativi.
La gestione dei processi di trasformazione richiede un approccio combinato e multidisciplinare che raccolga le sfide della complessità, aggregando sinergicamente conoscenze di diverse aree scientifico-disciplinari per affrontare temi di frontiera quali: la trasformazione del mercato, del lavoro, del consumatore/utente e le problematiche relative al complesso rapporto uomo-macchina e all’impatto sociale delle nuove tecnologie dell’informazione. Il percorso include, infatti, diversi settori ERC delle scienze sociali e umanistiche (economia, statistica, diritto, sociologia, etica) e ambiti tecnologico-produttivi (ingegneria della produzione e gestionale). Due le principali prospettive di ricerca: una economico-aziendale e l’altra sociologico-comunicativa.
La prospettiva economico aziendale mira ad analizzare e sviluppare conoscenza sulle tematiche del governo e della gestione delle imprese nei processi di innovazione tecnologica e sviluppo sostenibile nei contesti competitivi globali
La prospettiva sociologico-comunicativa punta a costruire un approccio ermeneutico capace di cogliere e interpretare i processi di trasformazione in corso legati al complesso ambito delle culture digitali internazionali.
A tal fine il dottorato supporta anche lo sviluppo di due laboratori uno sulla competitività delle imprese e lo sviluppo delle innovazioni sostenibili nei mercati globali e l’altro sulla comunicazione digitale.
Sbocchi occupazionali e professionali previsti
Il dottorato consente l’acquisizione di conoscenze e competenze scientifiche e trasversali per aumentare l'occupazione in un contesto avanzato che privilegia le sinergie tra discipline economico-aziendali, economico-quantitative, sociologiche, comunicativo-culturali, bioetiche e di problem solving.
S'intende formare profili con elevate competenze in grado di ricoprire ruoli dirigenziali in organizzazioni o intraprendere ricerca a livello avanzato e professionale per gestire i processi di trasformazione digitale nei mercati sostenibili e nella comunicazione a livello internazionale.
L'enfasi del curriculum sull'innovazione mira alla gestione della complessità dei fenomeni socio-economici nelle organizzazioni aperte ai mercati globali.
Il focus del curriculum su comunicazione, cultura e media forma figure professionali in grado di operare nell’ambito della ricerca, dell'analisi, della progettazione, realizzazione e gestione degli aspetti comunicativi e culturali.
Gli sbocchi principali previsti sono:
- Figure manageriali per la trasformazione digitale in imprese/enti e per la policy maker su innovazione e sostenibilità;
- Figure professionali nel contesto delle professioni intellettuali e scientifiche a elevata specializzazione nei comitati etici, nei settori dell'editoria, della produzione mediale e della comunicazione istituzionale e della comunicazione istituzionale e d’impresa, della dirigenza di istituzioni in ambito umanitario, culturale e scientifico;
- ricercatori per Università e organismi di ricerca.
Coordinatore
Prof. Andrea Scozzari
Qualifica: Professore Ordinario
Ateneo: Università degli Studi Unicusano Roma, Italia
SSD: STAT-04/A
Membri del Collegio
Prof.ssa Gabriella Arcese
Qualifica: Professore Ordinario
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-P13
Prof. Manuela Coromaldi
Qualifica: Professore Associato
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-P/03
Prof. Mirko Di Bernardo
Qualifica: Professore Associato
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: M-FIL/03
Prof. Carlo Drago
Qualifica: Professore Associato
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-S/03
Prof.ssa Renato Pisanti
Qualifica: Professore Ordinario
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: M-PSI/06
Prof. Maria Giovina Pasca
Qualifica: Professore Associato
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-P/13
Prof. Mario Risso
Qualifica: Professore Ordinario
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-P/08
Prof.ssa Veronica Emilia Roldan
Qualifica: Professore Associato
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SPS/08
Prof. Gabriele Serafini
Qualifica: Professore Associato
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-P/04
Prof. Federico Tarquini
Qualifica: Professore Associato
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-P/08
Prof. Marco Valeri
Qualifica: Professore Ordinario
Ateneo: Università degli Studi Unicusano, Italia
SSD: SECS-P/10
Prof. Rosa Maria Diaz Jimenez
Ateneo: Universidad Pablo De Olavide, Spagna
SSD: SPS/09
Prof. Breno Barros Telles Do Carmo
Ateneo: Federal University Of The Semi-Arid Region, Brasile
SSD: ING-IND/35
Prof. ssa Hélène Houdayer-Bodren
Ateneo: Università Di Montpellier Iii, Francia
SSD: SPS/08
Prof. Justo Puerto Albandoz
Ateneo: Universidad De Sevilla, Spagna
SSD: SECS-S/06
Prof. Antonio Manuel Rodriguez-Chia
Ateneo: Universidad De Cadiz, Spagna
SSD: SECS-S/06
Coordinator
Prof. Andrea Scozzari
Language
Italian/English
Duration
3 years
Project Description
Digital transformation requires the implementation of so-called enabling technological innovations of the “Industry 4.0” paradigm, which act as a powerful driver for the transformation of enterprises and society toward innovative and sustainable models. Such implementation must be accompanied by a process of cultural, strategic, and organizational transformation, along with the consequent redefinition of the economic, social, cultural, temporal, and above all human resources involved. These transformation processes have accelerated following the Covid-19 pandemic and demand new skills oriented toward applied ethics of responsibility, centered both on the individual and on the common good of emerging socio-digital configurations.
Through an appropriate interdisciplinary methodology of critical analysis that combines the peculiarities of different scientific fields — business economics, mathematical statistics, sociology, media and cultural studies — the Ph.D. program adopts two main research perspectives, corresponding to the two curricula entitled:
• Innovation and Sustainability in Global Markets
• Digital Communication and Net-Media
Transversal to both curricula is the philosophical key (epistemological, ethical, and meta-communicative), preparatory to the necessary interaction for the training of competent professionals, capable of understanding ongoing socio-cultural processes and contributing to the development of pioneering institutions, enterprises, and social formations.
Course Objectives The Ph.D. program aims to deepen the study of digital transformation understood as a set of changes involving various dimensions such as innovation, technology, and global sustainability (economic, environmental, and social), with particular attention to business, statistical-economic, social, and communicative contexts.
Managing transformation processes requires a combined and multidisciplinary approach that embraces the challenges of complexity, aggregating knowledge from different scientific-disciplinary areas to address frontier issues such as market transformation, labour, consumer/user dynamics, and the complex human–machine relationship, as well as the social impact of new information technologies. The program includes various ERC sectors in the social sciences and humanities (economics, statistics, sociology, ethics) and technological-productive fields (production and management engineering). Two main research perspectives are pursued: one business-economic and the other sociological-communicative.
The business-economic perspective aims to analyse and develop knowledge on the governance and management of enterprises in processes of technological innovation and sustainable development within global competitive contexts. The sociological-communicative perspective seeks to build a hermeneutic approach capable of grasping and interpreting ongoing transformation processes related to the complex domain of international digital cultures.
To this end, the Ph.D. program also supports the development of two laboratories: one focused on enterprise competitiveness and the development of sustainable innovations in global markets, and the other on digital communication.
Career and Professional Opportunities. The Ph.D. program enables the acquisition of scientific and cross-disciplinary knowledge and skills to enhance employability in an advanced context that privileges synergies among business, quantitative-economic, sociological, communicative-cultural, bioethical, and problem-solving disciplines.
It aims to train highly skilled profiles capable of holding managerial roles in organizations or undertaking advanced and professional research to manage digital transformation processes in sustainable markets and international communication.
• The curriculum’s emphasis on innovation addresses the complexity of socio-economic phenomena in organizations open to global markets.
• The curriculum’s focus on communication, culture, and media prepares professionals capable of working in research, analysis, design, implementation, and management of communicative and cultural aspects.
Main career opportunities include:
• Managerial roles for digital transformation in enterprises/institutions and policy-making in innovation and sustainability.
• Professional roles in highly specialized intellectual and scientific fields, such as ethical committees, publishing, media production, institutional and corporate communication, and leadership positions in humanitarian, cultural, and scientific institutions.
• Research positions in universities and research organizations.
Coordinator
Prof. Andrea Scozzari
Position: Full Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: STAT-04/A
Board Members
Prof. Gabriella Arcese
Position: Full Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SECS-P/13
Prof. Manuela Coromaldi
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SECS-P/03
Prof. Mirko Di Bernardo
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: M-FIL/03
Prof. Carlo Drago Position:
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SECS-S/03
Prof. Renato Pisanti
Position: Full Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: M-PSI/06
Prof. Maria Giovina Pasca
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SECS-P/13
Prof. Mario Risso
Position: Full Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SECS-P/08
Prof. Veronica Emilia Roldan
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SPS/08
Prof. Gabriele Serafini
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SECS-P/04
Prof. Federico Tarquini
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SPS/08
Prof. Marco Valeri
Position: Associate Professor, Niccolò Cusano University
Italian scientific sector: SECS-P/10
Prof. Rosa Maria Díaz Jiménez
Position: Full Professor, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, Spain
SSD: SPS/09
Prof. Breno Barros Telles do Carmo
Position: Full Professor, Federal University of the Semi-Arid Region, Brazil
SSD: ING-IND/35
Prof. Hélène Houdayer-Bodren
Position: Full Professor, Université de Montpellier III, France
SSD: SPS/08
Prof. Justo Puerto Albandoz
Position: Full Professor, Universidad de Sevilla, Spain
SSD: SECS-S/06
Prof. Antonio Manuel Rodríguez-Chía
Position: Full Professor, Universidad de Cádiz, Spain
SSD: SECS-S/06
L’attività didattica del dottorato in Management for Digital Transformation: business, communication and ethics prevede l’organizzazione di lezioni, seminari, workshop e convegni con studiosi, nazionali e internazionali, esperti degli argomenti d’interesse nei due ambiti caratteristici del dottorato: economico-aziendale e sociologico-comunicativo. Il calendario delle attività didattiche è inserito progressivamente per anno accademico.
The teaching activities of the Ph.D. program in Management for Digital Transformation: business, communication and ethics include the organization of lectures, seminars, workshops, and conferences with national and international scholars, experts in the topics of interest within the two characteristic fields of the program: business and economics; sociology and communication. The schedule of the teaching activities is progressively updated by academic year.